2015. november 6., péntek

Köd előttem, köd utánam


feltettem ezt a képet a facebookra, tetszett sokaknak Farkas Kati hozzászólására válaszul csak úgy odaírtam, hogy "köd előttem,köd utánam".. igazából Szabó Lőrinc versét akartam idézni" köd előttem köd mögöttem"... de eltévesztettem, s így a google okosan előhozott valamit, ami pont úgy van, ahogy én kérdeztem -  egy magyarnóta szövege - ismeretlen szerző - és nagyon szép  - szomorú - kesergő - énekelve azért nem teszem fel, mert csak egy felvétel van és nem szeretem - megérné egy jó feldolgozás - csak úgy mondom 

s végre jöjjön a dal szöveg
___

Nincsen pénzem se dohányom Vedd meg pajtás a dolmányom.
Sétálj benne mint a páva Vármegyeház udvarába.
Nekem már a kopott is jó, Nem lát benne csak a tarló
Elballagok lombhullásban, Köd előttem, köd utánam.

Eladom a rezes kardom, De a puskám azt megtartom.
Farkas kullog az erdőben, Éhes farkas cselák bőrben.
Ahol látom, ahol érem, A fajtáját nem kímélem.
Piros vér hull őszi sárban, Köd előttem, köd utánam.

Majd elmúlik egyszer a tél,
Majd elül az északi szél.
Öreg erdők bujdosója
Megindul a kakas szóra.
Amerre a lovunk vágtat,
Cselák ottan meg nem állhat
Úgy eltünik, minta pára
Köd előtte, köd utána

________

és aki nem ismerné az a bizonyos 
Szabó Lőrinc vers:

Szél hozott, szél visz el

Köd előttem, köd mögöttem,
isten tudja, honnan jöttem,
szél hozott, szél visz el,
minek kérdjem: mért visz el?

Sose néztem, merre jártam,
a felhőknek kiabáltam,
erdő jött: jaj, be szép!
– megcibáltam üstökét.

Jött az erdő: nekivágtam,
a bozótban őzet láttam,
kergettem, ott maradt,
cirógattam, elszaladt.

Ha elszaladt, hadd szaladjon,
csak szeretőm megmaradjon,
szeretőm: a titok,
ő se tudja, ki vagyok.

Isten tudja, honnan jöttem,
köd előttem, köd mögöttem,
szél hozott, szél visz el,
bolond kérdi, mért visz el?