2011. április 24., vasárnap

1981 - AHOLTUDSEGÍT, avagy hogyan nyeressünk fesztiváldíjat

1981
AHOLTUDSEGÍT
Ez egy burleszk film címe, ami a Dongó őrs viszontagságos életéről szól, arról, amikor teljesíteniük kell a 6. pontot: „Az úttörő ahol tud segít…” Nagy igyekezetükben, s mert mindent szószerint vesznek, hát balfácánságok sorát követik el, mígnem észrevétlenül, s mert alapjában rendes kölykök, még segítenek is. Igaziból, de úgy, hogy azt nem lehet beírni az őrsi naplóba. Ha nem egy őrsről szól, akik vörös nyakkendőben rohangásznak , hanem egy amerikai templom cserkészcsapatáról, zöld nyakkendővel, máig sokat vetített sikerfilm lenne… de annakidején azért nem tetszett, mert kigúnyolta az úttörőszövetség eszmeiségét, ma meg az a baj, hogy az úttörőszövetségről egyáltalán szó van  benne… mit tehetünk, ez van.
Miközben lekezelték és lehümmögték a filmet, pl. a kőszegi gyerekfilmfesztiválon a nevesebb kritikusok egyszerűen meg se nézték. - Megint egy úttörő marhaság, - mondta egyikük, és csörtetve kivonult dohányozni, még a főcímet sem várta meg. Ennek ellenére a főszerkesztő, legnagyobb meglepetésemre, benevezte a filmet egy nemzetközi TV film fesztiválra. Jelentős fesztivál volt, nagy delegáció ment. A Drámai főszerkesztőség is képviseltette magát, köztük egy nagy öreg, Sipos Tamás boksz és  lóverseny szakértő, és remek dramaturg. Annak a régi művészvilágnak az ittmaradottja, akik még tudtak élni, lumpolni, minden pletykát ismertek, lazák voltak, önsorsrontók és mindemellett kiválóan gyakorolták a szakmájukat. Valahogy itt maradt ebben a felemás televízióban, és most mint zsűritag jött velünk, sokszoros zsűritag, régi fesztiválozó, mindenféle nyelven beszélt, tudta a dörgést, ki számít, ki nem.  Engem nem nagyon ismert, a gyerekszerkesztőség a drámaisok szemében nem volt fontos, mégis most, hogy vittem filmet, megszólított már a repülőn.
- Hallom Te csináltad a gyerekmozit
- igen
- Jó?
- Nézd meg
- Túlzásokba ne essünk, jó vagy nem jó?
- Nekem tetszik
- Remélem jó. Nyeretünk vele valamit …
és előadott egy olyan variációt, amit nem tudtam követni, de ami a különféle lobbikörök és táborok /a béketábor legyőzhetetlen/ összefüggései, fonódásai és érdekérvényesítése körül bonyolódott, és a vége valahogy az volt, hogy a fődíjat nem kaphatjuk meg, mert azt tavaly keleti film nyerte, akkor idén nyugatinak kell, és a drámaisok két éve nyertek, tehát most legfeljebb egy különdíjra jók, de a gyerekterületen még nem nyertünk, tehát ott van esély, ha a csehek nem akarnak nyerni és hajlandók lesznek támogatni a finneket a … persze remélem jó a film, jó a film? Persze.
Féltem nagyon és késve ájultam le a vetítőterembe, ahol azt hallom, hogy kacagnak, minden poént vettek, előítéletek nélkül nézték és bírták a filmet a nemzetközi televíziós szakemberek. Jóleső elégtétel volt.  Sipos Tamás persze nem ült bent a vetítésen, de megnyerette a díjat. Amit aztán nem tudtam átvenni, mert az akkreditációm egy nappal korábban véget ért és haza kellett jönnöm a díjkiosztó ünnepség előtt.
/
/Csigalassúsággal, de írok valamit, aminek 60 év, 60 kép a címe. még 5 éve kezdtem el, a 60 év örömére. Nehéz. Minden évnél csak egy képet lehet felhasználni és írni max. egy oldalt. Most tíz évenként az első év sztoriját rakom ide. Miért pont azt az évet? Ki tudja?/

2011. április 20., szerda

Benne voltam a tévében

Janikovszky Évára emlékezik a Hogy volt c. műsor, Gaskó Balázs a műsorvezető, fő vendég  természetesen Janikovszky János, a fiú, ő elhozta nagylányát, és  mert több kisjátékfilmet készítettem Janikovszky alapon, hát meghívtak engem is, meg Kovács Robit, a Kire ütött ez a gyerek? c. közös kölyökidős kisfilmünk miatt, és Ujlaki Dénest, aki Oszkárt játszotta az Égigérő fű c. filmben.
A stúdióban, sminkszobában valami nagyon természetes otthonosság érzés volt.
A stúdióban Balázzsal és Robival szintén olyan volt mintha hazatértem volna.
Szóval jó volt.
Utána, mikor délután valaki felhívott és szóvátett egy különben egyszerűt és szinte lényegtelent, hát olyan hisztériás rohamot kaptam, amit csak 10 évenként szoktam. Azt hiszem ebből kikövetkeztethető, hogy valami mégiscsak megviselt ott "benne a tévébe"
De különben jó volt
Nem tudom, ami a nézők elé kerül az milyen lett, de a felvétel ilyen volt képekben:
08:05 - Janikovszky János és leánya  felvételre várakozva
08:10 - kamerapróba, Kovács Robi tanítványaival
08:20 - B. Papp Feri kicsit fényképezi a kamerapróbát
08:25 - A vezetőoperatőr Fazekas Bence és Varga ZS. Csaba  rendező
Kitérő: Kovács Robi kislányával Kincsővel
Még egy kitérő: Kata, Robi felesége Kincsővel
08:35 - még egy gyors egyeztetés Janikovszky és Gaskó Balázs
08:40 - fényképezem Gaskót, akit szépítenek
08:42 - .nem árt egy kis kényeztetés
08:50 - Mint mindig, Robi az utolsó
08:55 - Sáska Péter szerkesztő és Varga Zs. Csaba egyeztet egy végsőt
09:00 - Felvétel lesz, csendet kérek...
Ez a  tv honlapjáról - adás közben
09:50 - Köszönöm a beszélgetést: Újlaki Dénes: Oszkár
09:55 - Kész! Tóth Feri főgyártásvezető, akit nem szabadott volna lefényképezni. :(
09:56 - Nagy György főszerkesztő Robi Katájával cseveg
miközben Kincső elszámol!

2011. április 19., kedd

1971 - Vérfrissítés a bizalmatlaság idején

1971

Többen kerültünk a tévéhez ebben az időben. Pécsi Ferenc elnökhelyettes, a TV vezetője úgy vélte, hogy szükség lenne a vérfrissítésre. Fiatalokra, tele energiával, újító kedvvel. Abban az időben a szerkesztőségeket nagyobbrészt a feleségek uralták. Magasrangu állami, párt és szakszervezeti vezetők, katonatisztek feleségei. Zseniálisak és alkalmatlanok egyaránt. Pécsi fiatalítás címén beengedte a huszonéveseket, gyorstalpaló tanfolyamra küldte őket, és bedobatta a mélyvízbe. A szerencsém belesodort ebbe az áramlatba. Amint az törvényszerű, nekünk aztán semmi nem tetszett, minden poros volt, unalmas… felszámolhatatlan energiánkkal utáltunk mindent és mindenkit… ráadásul az utálatnál nem álltunk meg, hanem ötletekkel idegesítettük halálba a főnökséget, akik néhány kivételtől eltekintve nem szerették vállalni a rizikót.
Egyszerű szinte primitív példa:
Tanulóműsornak kaptam a pályaválasztási tanácsadót. Megnyugtattak: semmi gond, ez egy bejáratott műsor X. elvtárs a minisztériumból, őt kell meghívni, majd elmondja, amit tudni kell. De miért őt? Nemfiatal, nemmegnyerő. Azért se. Az ápolónő volt téma. Nosza hívjunk be kezdő, fiatal, szép lányokat, akik már ápolónők, ajánlják ők a gyerekeknek. Ráadásul a rendező Rajnai András, kidobatta az íróasztal-szék berendezést és helyes, akkor divatba jött, kis forgó fotelokat hozatott. A fotelok forogtak és lányok szépek, és egész ÉlŐ ADÁS alatt ringatóztak, vihogtak, sztoriztak, nagyon jó hangulatuk volt. Nekik! Meg nekünk is. Ellentétben a főnökséggel. Kikaptunk. Nagyon. /prémiumelvonás/ Indoklás: mi volt ez a komolytalan ringatózás? Kultúrbotrány! Persze, csak a minisztériumi előadó jelentett fel bennünket, mert megsértődött, hogy eltérően az évek óta szokásostól nem őt hívtuk. A műsort persze nem látták, de ment lefelé a leszúrás. Akkoriban az egész televízió a bizalmatlanságon alapult. Azaz adott volt egy szerkesztő, akit megbíztak azzal, hogy egy műsort készítsen el, de azért nem lehet csak úgy megbízni benne, legyen hát rovatvezetője, aki a körmére néz, de talán a rovatvezető is hibázhat, tehát neki legyen egy osztályvezetője, aki figyeli, mit csinál, na de ha az osztályvezető sem elég elővigyázatos? Akkor sincs baj, mert van egy főszerkesztő, aki határozottan képviseli és megköveteli az aktuális irányvonalat. S ha ő is meginogna,/ami persze szinte kizárt/ akkor van igazgató, aki abszolút megbízható és figyel. Felette aztán már csak az elnökhelyettes és az elnök állt. S közben láss csodát, mégis készültek műsorok még úgy is, ahogy mi ott lent, ’alkotók’ akartuk. Megvoltak a módszereink. és bizony a sok bába között… de a teher alatt nő… és a lassú víz nagyot ugrik…

2011. április 17., vasárnap

1961 - A gimnázium tanulói rendes évi kiránduláson, avagy úrilány nem dohányzik utcán

1961

A fakarusz és mi

Falusi gimnázium, Somogy közepén. De kiváló tanárok, remek társaság. Évi rendes osztálykirándulás. Most éppen Pécsre. A buszon a Bandi tangóharmonikázik, mi énekelünk, általában a diákkislány c. elnyűhetetlen, kitudja honnan való folklórt. Pécsen, az Uránvárosban ebédelünk, kicsit frászban, hogy mi lesz a sugárzással, urán mégiscsak. Az egyenebédnél négyesével ülünk az asztaloknál. A szokásos menü: húsleves, rántottszelet, pir.burg.,ub.sal. desszert. Utolsó fogásként kihoz a pincér egy tányéron 4 sütit, és leteszi éppen Zsozso elé az asztalra, aki szép komótosan és elégedetten meg is eszi mind a négyet. Mikor reklamálunk, kérjük a sütinket, kiderül, hogy az a 4 mindenkié volt. Őszintén csodálkozunk. 1 db. jár 1 embernek? Egy süti? Méghogy egy. A nagyi otthon, a faluban alaposan megsértődne, ha Zsozso csak egyet enne a süteményéből. Ezen sokat nevetünk, főleg azon, hogy csak egy szelet süteményt adnak egy ilyen flancos, városi /uránvárosi/ étteremben.
Minden évben kirándultunk, bejártuk az országot. és összekovácsolódtunk. Harmadikra már a fiúk mind dohányoztak, a lányok közül még csak páran. Este a fiúk fociztak, az osztályfőnökkel és félelmetes matektanárral, J. tanár úrral, a szállás alatti réten. Amikor leültek pihegni, - normál esetben ez a rágyújtás ideje -, hát a tanár úr kiszedett a zsebéből egy csomag cigit. Fecskét. Az jó erős. de mégis füstszűrős. Kínálta. Tudta kinek. A fiúk néztek. Mi van? Mit kell csinálni? Merthogy tilos. A házirend szerint. És aki kínál, az az osztályfőnök és matektanár. És látszik, hogy ő is tudja, hiszen tudtuk, hogy tudja, ő is tudta, hogy mi is tudjuk, hogy tudta, mégis úgy csinált mindenki, mintha nem. Akkor most mi van. Normálisan fogunk viselkedni? Vagy átverés az egész?
Mindenki Lacit nézte, ő volt a fődohányos, neki szólt a kínálás. Feltalálta magát. Volt humora.
- Köszönöm én inkább a magamét - és elővett egy doboz munkást, és aki dohányzott rágyújtott, aki nem, az kifejezte nemtetszésést. Boldogan, mert most már lehet, és a tanár úr, aki nem is dohányzott, szintén rágyújtott, és barátok lettünk. Pertut ivott a néppel, mint füligjimmy, szervusz osztály, szervusz tanár úr!
Megjegyzem, mi lányok nem gyújtottunk rá, úrilány nem dohányzik, utcán

 Megjegyzés 2011-ből, amikor elfogadtak egy törvényt, aminek értelmében nem lehet dohányozni semmilyen zárt helyen - kocsmában sem! 
 
Abban az időben a cigaretta még nem volt ilyen rémes és elrettentő.  A szerelmesek a filmekben rágyújtottak egy cigire.
  - a fiú ha egyszerre két cigire gyújtott és átadta az egyiket a lánynak, az a teljes összetartozást jelentette.
-  a lány, ha elfújta a gyufát. csókot akart
 - a fiú, ha a lány arcába fújta a füstöt, kívánta őt
A ciginek erotikus tartalma volt.  Lásd: … hamvadó cigarettavég….
Akkor a filmekben még nem mutatták az aktust, de láttuk, ahogy rágyújtanak utána, és mindent tudtunk.
A rágyújtás elmondta mi történt előtte, és ki mit érez utána.
Annak idején a filmekben a jó fejek is dohányoztak.
Képzeljük el Humphry Bogartot cigaretta nélkül, vagy Belmondot a Kifulladásigban.
 Ez ellen kellett megküzdeniük a cigaretta ellenzőinek.
A jó filmek ellen. Rossz tévésorozatokkal.
És mégis!
Ma már a jó fej nem gyújt rá hollywoodi filmben. És a biztonsági övet is mindig becsatolja, rutinszerűen, természetesen, olyan magától értetődően, ahogy Gregory Peck rágyújtott a Római vakációban.
Ma már seholse lehet dohányozni. Csak inni. Arra kedvezmény is van. Ki érti ezt?
Pedig az alkohol öl butít és nyomorba dönt. vagy ez már régimódi, idejétmúlt? ki érti ezeket?

2011. április 16., szombat

1951 - Első nemáldozás haboskakóval

Csigalassúsággal, de írok valamit, aminek 60 év, 60 kép a címe. még 5 éve kezdtem el, a 60 év örömére. Nehéz. Minden évnél csak egy képet lehet felhasználni és írni max. egy oldalt. Most tíz évenként az első év sztoriját rakom ide.Miért pont azt az évet? Ki tudja?
Az első 10 évből: 1951


1951
Első áldozó

Itt Papával és Zolival a boglári régi szépséges állomás előtt állunk.
Abban az időben, ott laktunk.

Abban az időben, a rendes szülők - biztos ami biztos - járatták hittanra a gyereket. És az iskola is engedte, szóval a vasutasgyerekek jártak hittanra. És aki hittanra járt -katolikus - annak áldoznia is kellett.
Sokáig készültünk az első áldozásra. Ruhát kellett csinálni, szépet, fodrosat, majdnem olyan szépet, mint egy koszorúslánynak.
Azt mondták, hogy előtte meg kell gyónni a bűneinket. Nagyon törtem a fejem, hogy mit is kellene bevallani. Hatévesen. Mégis, valamit kell. Hogy néz az ki, hogy az embernek egy árva bűne sincs. És, gyónás nélkül nem részesülhet a hét szentség egyikében.
Már nem emlékszem, hogy végül is mit gyóntam meg, de az áldozás az két okból is nagyon emlékezetes.
Először is nem áldoztam. Ugyanis még az elején elájultam. Az éhségtől.  Mert azt is a lelkünkre kötötték, hogy nem szabad enni, hogy tisztán vegyük magunkhoz Jézus testét. Rendben van, de én mindig úgy kezdtem a napot, hogy megittam a tejeskávémat. Ráadásul elkéstünk, mert az egyik fodor leszakadt, vagy elfelejtettük hányra kell menni, vagy direkt rossz időt mondtak nekünk.. mindegy is, rohantunk, lélekszakadva, és utolsó pillanatban értünk oda, és izgultam, és nem ehettem, és az apáca betuszkolt a többiek közé, na végre, .. a többire nem emlékszem. Elájultam. A szertartás végéig ott hevertem a sekrestyében. Áldozatlanul.
Persze az áldozás utáni ünnepi reggelire már feléledtem. Kakaót adtak…kakaót!!, tejszínhabbal!!, addig olyant még nem is ittam, és a Zoli sem, a másik vasutasgyerek, aki mellettem ült, és nekünk bizony nagyon ízlett, és kértünk még, meg még, kérdezték, hogy kérünk- e, és mi kértünk.
És a szülők majdnem elsüllyedtek szégyenükben, hogy milyen éhenkórász gyerekük van, még azt hiszik a többiek, ezeknek nem adnak otthon enni.
Kakaót! Mikor? Egy vasutasgyereknek..
A bérmálási kalácsból már nem ettem, mert addigra szakítottam az egyházzal

2011. április 12., kedd

Kölykök ma

2013 -ban a születésnapomra ezt adták

Összefutottak páran. A születésnapomon. Én fertőztem meg őket a médiával. Tartós kór. De élvezik
Már nagyok, felnőttek, de ilyenkor nem.
Ilyenek. Ma.
Szeretnének újra Kölyökidőt forgatni ... felnőttidőt.. folytatásokban.. biztos az is sokféle tanulsággal járna
Kinizsi Ottó, Renczés Gabi
Kovács Robi, Szekeres Nóra
Renczés Gabi

Dombóváry Kristóf

Szekeres Nóra

Kinizsi Ottó

Czippán Anett + 1

Szekeres Nóra

Gévai Juli, Kovács Robi

Dombóváry Kristóf, Renczés Gabi

Szekeres Nóra

Dombóváry Kristóf

Czippán Anett

Szekeres Nóra

Gévai Juli


Kinizsi Ottó, Renczés Gabi

Gévai Juli, Szekeres Nóra

Kovács Robi

Kinizsi Ottó


Dombóvári Kristóf, Renczés Gabi
Takács Vera, Gévai Juli, Szekeres Nóra

A LEGESLEGFRISSEBBEKET A KÖLYÖKIDŐ FACEBOOK OLDALÁN ÉS A BLOGJÁBAN LÁTHATJÁTOK




2011. április 9., szombat

A gyerek, az érték és a falrahányt borsó

1998 -ban és 2002 -ben, 2004-ben, 2008 -ban is készült egy memorandum, amiben azért emeltük fel a szavunkat, hogy  elkezdtek fogyni/fogynak/ rémesen fogynak/eltűntek a gyerekműsorok a közszolgálati televíziók műsorából és ez ellen azonnal tenni kell, mert beláthatatlan következményei lehetnek...a MEMORANDUMOK SÜKET FÜLEKRE TALÁLTAK - jobb és baloldalon egyaránt
A 2011 -ben a  Kaposvári Egyetem pedagógia szakos hallgatói készítettek egy felmérést 8 -12 éves gyerekek körében, ami megdöbbentő értékvesztésről tanúskodik. A minap nyilvánosságra került felmérésen borzongva vettem elő ezt a 2004-es jegyzőkönyvet

MI MEGMONDTUK :(

Íme a jegyzőkönyv:
Két elvetélt memorandum után 2004 november 18.-án összeült a Filmművész Szövetség Gyerekszakosztálya, és a kritikusok Szakosztálya szervezésében egy értekezlet, ahol a gyerekműsorok sorsáról, lehetőségeiről és a halaszthatatlan tennivalókról esett szó

Dr.Sípos Pál, Báron György, Kremsier Edit

Kremsier Edit
A gyűlést Kremsier Edit, a Gyerekszakosztály vezetője nyitotta meg. Bevezetőjében elmondta, hogy nem a múlton kellene keseregni, hanem megkeresni a kiutat a jelenlegi kilátástalan helyzetből


Az első felszólaló dr. Sipos Pál, a Magyar Televízió Művelődési Főszerkesztőségének vezetője: ”….én még nem találkoztam egyetlen egy gyermekbarát felnőttel de még újságíróval sem, aki szóvá tette volna, hogy, hogy van az, hogy Európában szinte egyedüliként ez az ország az, amelyiknek a
dr.Sipos Pál
képernyőjén hétvégén, szombaton reggel 7 és 9 között nem gyerekműsor megy, hanem egy politikai magazin, benne politikusokkal. És még nem láttam egyetlen egy politikust se, aki azzal utasította vissza a szombat, vagy vasárnap reggeli meghívást, hogy bocsánat, én nem szeretnék részt venni ebben a műsorban, mert ilyenkor nem nekem kellene látszódni a képernyőn, hanem ott gyerekműsoroknak kellene menni. … Nem láttam még egyetlen egy egyházat sem amelyik azt mondta volna, hogy gyerekeknek kellene ebben az időben műsort adni …


Báron György a kritikusok Szakosztályának elnöke: …Tehát a gyerek- és ifjúsági játékfilmekről, amely egy létező műfaj volt Magyarországon és ma már nyomokban sincs, vagy talán csak nyomokban van. Ami úgy gondolom, hogy inkább a Magyar Mozgókép Alapítvány és egyebek körébe kéne, hogy tartozzon, bár jó lenne, ha a tévék is kivennék ebből a részüket.Akkor nyilvánvalóan egy kicsit ettől eltérő, de szintén gyerekeknek szóló terület, a nem fikciós gyerekműsorok, gyerek vetélkedők, oktatási műsorok, stb. stb. …. Az, amit hallottunk, hogy a legnézettebb gyerekműsor a Való Világ, az borzalmas. Ha a nemzedék a Való Világot nézi, akkor milyen emberek lesznek. Hát nyilvánvaló. A Való Világból nem lehet tanulni. Hülyeséget lehet tanulni, persze. A rossz magatartás formákat lehet belőle megtanulni. …
a Magyar Televízió egy olyan pénzzabáló intézménynek tűnik, amiből az utóbbi 10-valahány évben 10 és 100 milliárdok, egy kisebb afrikai ország nemzeti jövedelme eltűnt. Ezt mindenki pontosan tudja. Tehát a gyanakvás nem alaptalan.
Báron György
Hogy ez miért a gyerekfilmen csapódik le, az egy másik kérdés… Azért mindig volt annyi pénze a Magyar Televízióban, hogyha valami-re nagyon akartak keríteni és ez a valami legtöbbször a legnagyobb baromság volt, akkor arra lehetett egy picit keríteni. … a közszolgálati tévé a politika martalékává lett és ezáltal tényleg nem alkalmas a közszolgálati feladatai ellátására

B. Révész László folytatta felszólalásával
B.Révész László
… Azt gondolom, … a magyar értelmiség súlyosan bűnös ebben a dologban. Egyetlen egyszer nem emelte fel a szavát annak érdekében, hogy ez nem a politikusoknak a magán játékszere, amit ilyen, olyan, amolyan célokra használhatnak, hanem ez a magyar nép legnagyobb kulturális privilégiuma. Nem egy pártszócső, nem politikusok szócsöve, hanem.. ma Magyarországon ez a minden magyar adófizető számára elérhető legolcsóbb információs, kulturális szórakozási lehetőség... De ezt a tisztet nem tudja betölteni. A dolog lényege mégis csak az szerintem, hogy amire akarják, arra van pénz. És amire nem akarják, arra nincs pénz. Tehát a mindenkori kurzus mindenkori csókosainak megvannak a műsorai. Tehát ha teszem azt Tornóczki Anitának gyerekműsorok készítésére támadt volna kedve és nem dokumentumfilmek készítésére, akkor lenne a legalább havi egy gyerekműsor. …Még annyit ehhez, hogy ha jól tudom, az elátkozott média törvényben bizony tételesen felsorolva benne van a közszolgálati műsortípusok között többek közt a gyerek- és ifjúsági műsorok és ez alapvetően hiányzik. Tehát itt akár az aktuális televíziós vezetés szemére is lehet vetni, hogy ez miért hiányzik..

Farkas Eszter újságíró, hét évig vezette a Gyerek- és Ifjúsági Szerkesztőséget. az EBU ifjúsági szekcióban dolgozik 92 óta. Ennek négy évig alelnöke volt
Farkas Eszter
…EBU. Európai Közszolgálati Televíziók Szövetsége. 98-ban, amikor az első memorandum született, akkor még egyáltalán nem volt tragikus a helyzet. Akkor még nagyon sok műsort gyártottunk, de már észrevehető volt, hogy a pénz eltünedezik. A gyerekek tökéletesen otthagyták a Magyar Televíziót, amin egyáltalán nem csodálkozom… Az biztos, hogy mi most itt éppen egy paradigma váltást élünk át és ez sohasem kellemes. Megváltozik a helyzet és megváltozik talán a televízióval szemben a nézők igénye. Én azt hiszem, nem szeretném a haragotokat magamra vonni, de tényleg azt hiszem, hogy a televízió csak az egyik már a többi, egyre fontosabbá és egyre hatásosabbá váló média közöl. Én itt elsősorban a számítógépet és a világhálót tekintem feljövőben lévő médiának, amit a gyerekek sokkal szívesebben és állandóan használni tudnak. Nem úgy, mint a televízióban ilyen kis szigetekként föltünedező és egymástól hatalmas távolságra lévő rövidke gyerekműsort. Az Internet állandóan ott van és nem csak hogy állandóan ott van, akár filmet is lehet rajta nézni, hanem interaktív. ..az EBU-ban egy három éves hatalmas monstre vizsgálatot indítottak a gyerekműsorok helyzetéről. Ennek 96-ban kaptuk meg az eredményeit és akkor, amikor már nagyon sokan úgy döntöttek, hogy a versenyhelyzetet és ezt a nagyon elszántan agresszív önreklámozást, ami a kereskedelmi televízióknál megjelent, ezt az egy blokkban kínált, többé-kevésbé azonos nézőre számító műsorpolitikát csak úgy tudják a közszolgálati televíziók megoldani, hogyha osztódni kezdenek és tematikus csatornákat hoznak létre. … ZDF és az ARD indították el a Kinder Kanalt, a Kikát. A két szülő csatorna adta össze a pénzt … volt egy nagy vita arról, hogy a közszolgálati, úgynevezett egyes csatorna, ami egy demonstratív csatorna sokak szemében, azt mutatja meg, hogy annak az országnak, annak a kormánynak kik a fontosak, melyik társadalmi rétegek a fontosak és mi az, amit ő fontosnak tart elsősorban. Tehát hogyha azt mondjuk, hogy ez egy ilyen általános csatorna, akkor a gyerekeknek is természetesen ott kell lenniük. Hiába bólogatott mindenki arra, hogy ez bizony így van, a szervezhetőség, a jelenlét szempontjából bizony a gyerekcsatornák alakítása tűnt a járható útnak.
Ezután Báron György Sípos Pál főszerkesztőt kérdezte, elképzelhető –e Magyarországon is tematikus gyerekcsatorna felállítása

Sipos Pál:
… a földi egyes csatornán kellene több szóhoz jutni a gyerekeknek és valóban a kettes csatornát lehetne még erre ráépíteni és bizonyos ésszerű határokon belül kellene folyamatosan új műsorokat gyártani… hogyha a Minimax készítője lennék … egyre szomorúbban néznék magam elé, mert azt gondolnám, hogy egy 3 év múlva kifúj az az anyagmennyiség, amit még lehet a Magyar Televízióból hasznosítani. És akkor utána meg már nincs mit.
… van közben valamifajta változás. Szóval a gyerek az mindig gyerek, de azért a környezete változik … a saját gyerekeimen látom, azért már nem lehet ugyanazzal megszédíteni őket amivel engem.

Bernáth László, kritikus. Természetesen én is tudnám a múltat fényezni joggal … az ifjúsági film fogalom. Kérem, ne botránkozzanak meg, azt hiszem, hogy olyan, hogy ifjúsági film, nincs. Tudniillik amit ennek szántak, ha jó, akkor az valamennyi felnőtt néző számára mindig is érdekes volt.. Gyermekfilmben is azt hiszem van egy életkor váltás. Azt hiszem, hogy az a 14 éven aluli elképzelés nem áll már fent. Gyerek számára csak 10 éven aluli gyerek számára lehet és érdemes kifejezetten gyerekfilmeket csinálni. Tehát nem lehet a gyerekfilmekről beszélni úgy, hogy súllyal, vagy hangsúllyal ne a rajzfilmekről legyen elsősorban szó. Mellesleg megjegyezve ott is az a helyzet, hogy igazán jó rajzfilmek, akár egyediek, akár sorozatok a felnőttek számára is ugyan olyan vonzóak… végig kell gondolni … hogy tényleg mire kell pénzt kierőszakolni, kérni, követelni és így tovább, joggal és mi az, amit nem nagyon érdemes forszírozni.

Békés József
Békés József
Magyarországnak egyetlen jövedelmező kulturális exportcikke volt bizonyos időben a gyerekműsor. A Magyar Televízió gyerekfilmjeit 34 ország vásárolta… volt olyan éve a Magyar Televíziónak, amikor a gyerek- és ifjúsági dramaturgián készült 8 filmből több valutát szedett be, mint az összes többi terméke eladásából.

Takács Vera arra hívta fel a figyelmet, hogy a 21. században meg kell találni a 21. század megkívánta formákat, hogy azt a közönséget, amit jelenleg totálisan elvesztettünk, mert gyerekműsort nézni ciki, valahogy visszaszerezzük. Ehhez szellemi erőket tömörítő műhelyre lenne szükség, de ilyen műhely nincs. A régi dicsőségen merengeni értelmetlen, ma már nem szerkesztőkre hanem erőszakos pénzszerző üzletemberekre van szükség először ..

Levente Péter az ügy fontosságát hangsúlyozta, de az ő felszólalását sem rögzítette a magnetofon

É.Szabó Márta
É.Szabó Márta: a Palinak ahhoz a megjegyzéséhez csatlakoznék, hogy az értelmiség az tulajdonképpen cserben hagyott minket. Most ebben a cserben hagyásban az újságíróknak rettenetes nagy a felelőssége. … egyszerűen nem bírom fölfogni, hogy nincs ma belső gyártású műsor. Szóval ezt azért soha nem hittem el, hogy ebben, a tényleg Európa egyik legkulturáltabb országában megtörténhet. úgy érzem, hogy mintha szembeköpték volna azt a 30 évemet, amivel azért mégis csak mi teremtettük meg a közszolgálatiságnak egy nagyon fontos részét és úgy érzem, hogyha itt lennének a fiatalok és hemzsegnének ezek a szuper gyerekműsorok, amikkel fel kellene hogy vegyük a versenyt az égi csatornákkal, akkor én nyugodtan foglalkoznék az én tehetséges fiammal, mert bőven ad nekem hála Istennek Érdi Tamás nekem munkát és mégsem tudok belenyugodni abba, hogy nem történik semmi. …itt ma nem lehet mást csinálni, rettenetes erőszakos módon megpróbálni bizonyos helyekről pénzt szerezni. .. úgy néz ki, hogy ez a Jövő háza majd működni fog jövő évtől az Álmok álmodóinak a helyszínén. itt próbálkozunk … megpróbáltuk a Mindentudás egyetemét gyerekeknek kitalálni, Cimbora egyetem címmel. Aztán a régi komolyzenei programjainkat folytatni és felhozni az ország és a határainkon túli gyerekszínházat a Millenáris szuper stúdiójába… . felmerül . kétkedéssel, hogy vajon a Magyar Televízió vezetői mit szólnak majd, ha felajánljuk ezeket a dolgokat ingyen a képernyőre és milyen indokot találnak, hogy nincs műsoridő a gyereknek.
Zahora Mária
Zahora Mária: Meggyőződésem, hogy mi itt beszélhetünk arról, hogy mit kéne csinálni és hogyan kéne csinálni, ha ehhez nincs egy olyan magasabb szintű politikai döntés, amely elhatározza, hogy szükség van a gyerekműsorokra, …a gyerekeknek egészen kisgyerekkortól kezdve kapaszkodókat kéne adni a világban mindenhol, a családban, a televízióban, az Interneten és minden olyan fórumon, ahol a gyerekek a világban való eligazodáshoz kaphatnak valami támpontot. …Én azt gondolom, hogy ez a mai pályázatosdi rendszer,-…. Ez egy csoda azért, mert jó esetben szakemberek ülnek ott a kurátorok között, de már nagyon sok mindent láttam és hallottam és tudok arról, hogy ezek a döntések nem úgy történnek, ahogy egy-egy területe érdeke azt kívánná. Én azt gondolom, hogy gyerekműsort, közszolgálati televíziót felvállalva nem lehet úgy megoldani, hogy különböző pályázatokon összekaparunk pénzeket. Nem alkalmasak a producerek arra, hogy ezt a funkciót ellássák. Nem alkalmasak arra, hogy koncepciót adjanak egy olyan területnek, amely az egész jövő generáció felneveléséért felelős. Ugyanis ezt csak egyfajta, hívhatjuk másképp is, de megítélésem szerint szerkesztőségi munkával oldható meg.
Somhegyi Béla
Somhegyi Béla hozzászólása: A televízió elrabolta gyerekeinket. Megfosztotta őket saját, varázslatos világuktól, ellopta tőlük a fantáziát, az álmodozást. Ugyanakkor megtanította őket hazudni, csalni, ölni, haszontalan életcélokért és papírmasé példaképekért lelkesedni. Ingerküszöbüket az égbelőtte, a valóságot patkányszűrkéve festette, Istent sokadszor is megölte, a televízión kívüli világot nukleáris pusztaságnak hazudta. A felnőtt társadalom erőtlenül tárja szét a karját, gyáván nyavalyog: a tévé ellen nincs mit tenni, tönkreteszi gyerekeinket. Holott mi felnőttek nem adunk nekik értelmes életcélokat, örömös elfoglaltságot, boldog együttlétet, mi kényszerítjük bele őket iskolának nevezett nappali börtönökbe, ahol a tévén felnőtt nemzedéket kényszerrel, büntetéssel, szócsépléssel akarjuk megtanítani a világ dolgaira.
Tessék utánanézni, hány iskolában porosodnak az igazgatói szekrények mélyén a videóprojektorok, a számítógépes szemléltető eszközök. Hány iskolában használják csak játékra a szélessávú internetet. A pedagógus társadalom legnagyobb része sem kezelni, sem használni nem tudja ezeket az eszközöket, mert nem ért hozzá, de főleg nem érdekelt abban, hogy megfelelő hatásfokkal tanítson.
A következmények beláthatóak: ha minden így marad, felnő egy vagy több nemzedék, amely ismereteit szinte csak a tévéből merítve, kulturális idiótává válik. Egész egyszerűen kiesik neki az emberiség egész eddigi tudása. Soha így
A helyzetért a felnőtt társadalom teljes mértékben felelős. Ha megvizsgáljuk a leginkább elérhető magyar közszolgálati televízió (MTV) felelősségét, nevezetesen, hogy megszüntette saját készítésű gyerekműsorait, kiderül, hogy ezzel a tettével radikálisan kiiktatta a lehetőségét annak, hogy a magyar társadalom legjelentősebb kisebbsége megfelelő média-nyilvánosságot kapjon. A vitákban ilyenkor jön elő a pénzkérdés, és ezért én is rátérek a gyakorlati megoldásra, amelyben természetesen nem szakmai, nevelési, pszichológiai és egyéb idealisztikus témákat fogok érinteni, hanem egyszerű taktikai ötletet javasolok megfontolásra.
A televíziós, filmes szakma természetéből fakadóan az alkotók általában magányos lovagként küzdenek műveikért. De most: álljon hadrendbe minden lovag teljes egyéni fegyverzetében! Hozza mindenki saját tehetségét, egyéniségét, tapasztalatát és kapcsolat-rendszerét, és szálljunk szembe a társadalom bénító közömbösségével! Hozzunk létre közösen egy televíziós gyerek-hetilap tervet, amely feldolgozza a magyar gyerekvilág minden témáját, vonzó, korszerű, hatásos formában. Egy újságszerkesztőség működési mechanizmusának kölcsönvételével feldolgozhatóvá válnának témáink. Ha mindannyian felsorakozunk e zászló alá, sokkal nehezebb lesz tervünket lesöpörni az asztalról. Hívjunk meg közismert embereket a szerkesztőségbe, szerezzünk széleskörű társadalmi támogatást! Készítsünk saját televíziós eszközeinkkel mélyinterjú-sorozatokat a gyerektársadalommal, és érjük el, hogy bemutassa azokat az MTV, hogy érzékelhetővé váljon a valóságos helyzet! Hozzuk nyilvánosságra szándékunkat, és kérjük a társadalom, valamint az ilyen ügyekért felelős politikusok segítségét! És csak akkor menjünk a tévés döntéshozókhoz, ha közüggyé lettünk. Más utat nem látok ma.

Weininger Gabriella:
Weininger Gabriella
Cimborát szerkesztem pillanatnyilag, cserbenhagyta a televíziót az értelmiség, főleg gyerek vonalon, én úgy gondolom, hogy egyáltalán a gyerekeket, a gyerek kultúrát hagyták cserben. Hosszú évekig például az Élet és Irodalomban egyetlen egy gyerekkönyv kritika nem jelent meg. Az utóbbi fél évben látható az, hogy egyszer-egyszer írnak gyerekkönyvekről kritikát, ami én szerintem eleve felháborító. És egyáltalán a gyerekkultúra mint olyan, ami egy komplex dolog, az valahogy a magyar köztudatban nem él... Amit itt hallottunk az Internetről, az persze én szerintem fikció. Tudniillik azért vannak Magyarországon felmérések arról, hogy kik, hogy használják az Internetet. A budapesti értelmiségi családoknál rendszeres az Internet felhasználás. A vidéki, nem túl jó körülmények között élő, vagy budapesti nem túl jó körülmények között élő gyerekeknél nincsen bekötve az Internet. Az iskolában is elég kevés van. Ha valaki nem az alternatív közgazdasági gimnáziumba jár, nem tud fölmenni szünetben és megnézni azt, hogy éppen mi van a cimbora.hu-n, ha egyáltalán valaki arra fölmegy. úgy gondolom, hogy a tévéműsorokat az Internetes világ felé elmozdítani pillanatnyilag célszerűtlen lenne. Ami nem zárja ki azt, hogy nagyon fontos az, hogy a televízió műsoroknak legyen egy ilyen, mint ahogy mondtad, lefelé építkező Internetes sávja, … igen, az biztos, hogy 10 éves korig néz a gyerek gyerekműsort és utána pedig inkább más műsorokat, családi filmeket és egyebeket néznek. elindult az RTL Klubbon a Barbara show, ami egy ifjúsági célközönségnek szól. Tartalmilag szörnyű. Viszont az egy forma. És ezzel meg tudják szólítani az ifjúságot. Nem mondom, hogy Barbara show-t kell csinálni, nem mondom, hogy a közszolgálati tévében Lagzi Lajcsinak kell működnie, de ezek olyan formák, amelyek beváltak. Ott van a Megasztár, minden gyerek szeret szerepelni. Minden iskolában vannak ilyen mutasd meg magad, mit tudsz, dobolsz, táncolsz, nem tudom én mit csinálsz. Ez is egy formája, tehát mint forma… Én tudom, hogy rengeteg pénzbe kerül, de hát ezt is lehet adaptálni.

Sipos Pál főszerkesztő összefoglalója
Három szót írtam fel összegzésül. A sorrend az nem úgy van, ahogy fölírtam. Felelősség, pénz, politika. Körülbelül ezt szűrtem le ebből a dologból. Azt gondolom, hogy amit a Laci mondott, hivatkozott a média törvényre, amit ugye a politika állított elő némi szakmai segítséggel. És valóban közszolgálati feladata a gyerekműsor, de vannak közszolgálati feladatok. Tehát a közszolgálati feladatok sem egyenlők, mert hogyha egy televízió vezetése latolgat, akkor a kisebbségi műsorok azok sokkal közszolgálatibbak, mint a kisméretűeknek szóló műsora. Tehát hogyha arról van szó, hogy nyáron amúgy is uborkaszezon van és mit kell megszüntetni és mit nem, akkor gyerekműsor nem készül, kisebbségi műsor készül. Amúgy meg hozzátéve, hogy nem tudom, vagy félrefordításból származnak, de azt gondolom, hogy mondjuk például gyerekműsorok lehetnének bizonyos elegáns és mértéktartó és etikus módon támogathatóak is akár. Az nem azt jelenti, hogy eladjuk a lelkünket az ördögnek. Tehát nem abból kell elindulni, hogy valamikor régen volt valaki, aki nagyon csúnya módon csempészte be a szponzort a képernyőre, hanem latolgatni kellene, mert ez így nagyon mulatságos. A vallási műsorok támogathatóak lennének szponzorok által, valamiért nem sorjáznak ott. Más területek meg lehetnének támogathatóak. Amit az Eszter mondott, én is legteljesebb mértékig gondolom, hogy igen. Persze könnyű úgy, hogy az EBU felől tetszik időnként nézni, de hogy finoman fogalmazzunk, a Magyar Televízió és az európai televíziózás egy kicsit távol vannak nagyon sok szempontból. Amit az Internettel kapcsolatban mondtál, azzal mélységesen egyetértek. Nagyon ajánlom mindenki figyelmébe hogy a Prix Europa versenyen már külön Internetes szekció van fikcióra és non fikcióra. Minden a kettőben nagyon márkás és nagyon elegáns gyerekműsorok vannak az Interneten elérhető formában Tökéletesen mutatja azt a torz képét a valóságunknak, hogy politikus gyerekműsort kell csinálni a gyerekeknek. Más műsor nincs, de Híradó az kell. Békés Jóskának teljesen igaza van ebben, hogy pozitív diszkrimináció nélkül nem nagyon lehet …Pénzt szerezni. Ez egy nagyon sikamlós terület … Aki gyorsabban fut, vagy megtalálja azt a helyet, ahol éppen van a pénz, meg éppen van egy affinitás az etetésre, az megkapja a pénzt. … én a Magyar Tele-vízió szerkezetében, szervezetében rendszeresen találkozom olyan műsorokkal, amelyek hozzám tartoznának és nem hozzám tartoznak, ám de megjelennek és aztán én meg nézek mint a moziban, hogy hogy került a képernyőre és aztán kiderül, hát innen jött a pénz, onnan jött. Na szóval ezért mondtam azt az egészre, hogy pénz, politika, felelősség. Szóval ez a három fogalom járt itt a fejemben. A felelősség azért elsősorban szakmai felelősség azt gondolom.

Kremsier Edit:
Ha most itt az a kívánság, hogy a HSD-nek a levelét olvassam fel.
Hsd levele
- szükséges egy tiltakozó levél megfogalmazása, mely a sajtó nyilvánosságán kívül el kell jusson az Esélyegyenlőségi a NKÖM, minisztériumokhoz és az Országgyűlés Kulturális Bizottságához, az ORTT –hez a közszolgálati kereskedelmi és kábeltelevíziókhoz, valamint a MMKA – hoz
- a médiatörvény szerint kötelezni kell a sugárzókat arra, hogy a köz-szolgálati feladataik között sugározzanak gyermek és ifjúsági műsorokat
- megfelelő média törvénybeli arányok betartását kérje számon az ORTT és az országgyűlés – saját gyártás, európai tengerentúli stb
- az MMKA a mozgóképtörvényben megemelt évi filmtámogatást összegből különítsen el egy kizárólagosan a műfajra fordítható keretet ás állapítson meg egy elosztó kuratóriumot
- az EBU én keresztül az MTV felhatalmazásával létesüljenek valós koprodukciók illetve a közös pénzből gyártott produkciók


Az ülés szétesett és mindenki egyszerre beszélt
Megfogalmazódott egy határozat
amit aztán senki sem vett semmibe
és minden maradt a régiben

2004. november

/későbbi /2016/ megjegyzés: még több jegyzőkönyv és egyéb háborgás az ügyben ITT